Sologitaar.
Fransman, te Parijs geboren in 1959; woont sinds 1985 in Gent.
Als hij op 5 of 6-jaarige leeftijd zijn oom klarinet hoorde spelen naar opnames van Django, klikte het voor het eerst tussen René en deze vorm van muziek!!!
Op dit volgde een periode van bijna dagelijks luisteren naar mainstream jazz (Duke Ellington, Benny Goodman, Count Basie, Billie Holliday…) op de Franse radio de jaren '70 door.
Op een dag in 1970 deed zijn vader (die zelf amateurgitarist was) hem luisteren naar een zekere Django Reinhardt, wiens maar zo muzikale frasering, toucher van melancholie en ongewoone toonpalet voor en onmiddelijke verband zorgde. Het behoefte om zich zelf uit te drukken kwam daarna…
Het was dus Django en zijn maten (Baro, Sarrane en Matelo Ferret) dat René deed het gitaar beginnen op 17-jarige leeftijd samen met zijn makker Gérard, met wie hij blues begon te spelen.
Parcours
Lessen van Pierre Cullaz in Paris van 1978 tot 1980.
Naar België gekomen in 1985 waar hij Koen De Cauter ontmoet.
Met ”Myosotis” (Philippe de Chaffoy, Sabine Mauquoy, Jo Van Houtte) gespeeld in 1986.
Oprichten van de groep ”Anouman” (André Bombelijn, Geert Slock, Mario Vermandel, Sabine…); erin gespeeld van 1987 tot 1992.
Af en toe gitaar gespeeld met het Grand Orchestre de Marcq en Baroeul onder leiding van Marc Bollen.
Lid geweest van het musettevals-ensemble ”crêpe musette”.
Cursus van Romane gevolgd aan de ATLA school te Parijs van 1996 tot 1999.
Banjo en ritmegitaar gespeeld in New Orleans- jazzgroepen (”Jerry's Dixie Devils”) van 1997 tot 1999.
Het ensemble ”groupe Moretti” (met musikanten uit Sint-Niklaas) opgericht, en erin gespeeld van 1997 tot 2000.
Nu en dan met de accordeonisten Gerry Creve en Eddy Claes gespeeld.
Af en toe in duo gespeeld samen met Patrick Cattoir en Storro Limberger.
De Antwerpse zinger Wannes Van de Velde begeleid in 2003.
Speelt nu met ”Billets Doux”.
Musicaal filosofie
Zijn muzikale taal is door het luisteren naar big bands, musette-accordeonisten, zigeunse musikanten, Franse chansons en musicals ontwikkeld, maar ook door het invloed van zijn vader…
Probeert altijd zijn eigen frasen te creëren, en ook lyrisch te blijven. Zoekt nooit "virtuoos" te spelen, en ziet ook geen reden om dat te doen. Leert veel van mensen die hij tegemoet komt, and gaat daardoor vooruit…
|